Sunday, December 19, 2010

Take some baby steps towards Allah,He will run towards you

Dari Anas r.a. katanya, aku mendengar Rasulullah SAW bersabda : Allah telah berfirman,

Wahai anak adam! setiap kali engkau berdoa berharap kepadaKu nescaya Aku mengampunimu atas segala dosa yang engkau lakukan, dan Aku tiada peduli.

Wahai anak adam! andaikata dosa-dosamu setinggi langit kemudian kamu memohon keampunanKu, nescaya aku akan mengampunimu.

Wahai anak adam! andaikata engkau datang padaKu dgn dosaMu sepenuh isi bumi, kemudian engkau menemuiKu dalam keadaan tidak menyekutukanKu sedikit pun, pasti aku mendatangimu dengan keampunan sepenuh bumi pula.
(hadith riwayat Tarmidzi)

siapa anak adam yg dimaksudkan di sini?

dalam hadith ini, sebenarnya Allah sdg berbicara dgn kita, anak-anak adam.

kesal.sedih, bila baca hadith ni. luasnya pengampunan Allah ! tapi kenapa manusia sekarang begitu sombong dgn Rabbnya?

"..Dan syaitan telah menjadikan indah bagi mereka perbuatan-perbuatan buruk mereka, sehingga menghalangi mereka dari jalan Allah, maka mereka tidak mendapat petunjuk" (an-Naml : 24)

Teringat tatkala syaitan telah menjadikan perbuatan-perbuatan buruk itu indah buat diri.

astaghfirullah hal 'azim. begitu jauh dengan Allah. sedihh memikirkan ketika itu bukan Allah yang menjadi tempat mengadu, di mana Allah dalam hati ini pun saya tak tahu?

Semoga perasaan itu pergi jauh. semoga hati ini tidak terusik lagi dgn begitu mudah!

Jom letakkan dunia di tangan kita dan bukan di hati <3.

Mudah-mudahan Allah menggantikan sesuatu yang telah hilang dgn sesuatu yg lebih baik.

insyaAllah

mood : kenyang dan emo. tadi happy main snow.

No comments: